Suojaa itseäsi helteeltä

Kuumuus on kuormitustila elimistölle ja se myös heikentää suorituskykyä. Lämpökuormaa lisää entisestään fyysinen rasitus. Kuumassa elimistö pyrkii säilyttämään normaalin lämpötilansa lisäämällä ääreisverenkiertoa ja hikoilua. Helteillä taukoja tarvitaan useammin.

Kuuman haittoja voit vähentää mm:

  • Käyttämällä kevyttä ja väljää vaatetusta.
  • Juomalla riittävästi. Muista huolehtia myös suolojen saannista. Fyysisessä työssä kuumassa juo 1–2 desilitraa kerralla, 3–4 kertaa tunnissa.
  • Kevyessäkin työssä nesteitä on syytä nauttia, vältä kuitenkin ylinesteytystä.
  • Syö monipuolisesti, vaikka nälän tunne on kuumalla vähäisempi. Elimistö tarvitsee energiaa helteelläkin.
  • Tauota työtä helteellä fyysisen kuormitusasteen mukaan: Kun työympäristön lämpötila ylittää 28 astetta, tulisi jokaisen työtunnin aikana pitää 10 minuutin tauko. Lämpötilan ylittäessä 33 astetta, tulisi 45 minuutin työskentelyn jälkeen pitää 15 minuutin tauko. Taukopaikan tulisi olla viileämpi tila, jossa lämpötila on alle 25 astetta.
  • Lepää ja nuku riittävästi. Pyri järjestelemään makuuhuoneesi mahdollisimman vilpoisaksi ja käy viileässä suihkussa ennen nukkumaanmenoa.